Mange danskere har brug for at være bilejere for overhovedet at kunne komme rundt. De har måske ikke bare få hundrede meter til togstationen, ligesom det heller ikke bare er sikkert, at de kan cykle hele vejen til arbejde. De bliver derfor nødt til at investere i en bil, men det er faktisk ikke engang det indledende køb, der gør det dyrest at være bilejer. Det er tværtimod alle de udgifter, der kommer derefter. Det er ting såsom brændstof, service- eftersyn og aftale, forsikring og renten på det lån, du eventuelt tog for at få råd til din nye bil.

Fordelene ved en mikrobil

Hvis du har været heldig nok at finde en brugt eller billig bil, så kan disse udgifter ironisk nok hurtigt komme til at overstige bilens egentlige pris. Heldigvis er det også steder som disse, hvor man kan skære ned, hvis bare man tænker sig om. På den måde kan man skabe lidt mere plads i budgettet til alt muligt andet end ens bil. Rent logisk set bør det jo sådan set også være muligt at finde den billigst mulige bil.

 

Der har faktisk endda været undersøgelser på området, og selvom de ikke nødvendigvis kom frem til en model eller et mærke, var der alligevel en klar konklusion som følge. Mikrobilerne var undersøgelsens sejrherrer, når det kom til at minimere udgifter. Svaret er altså, at hvis du vil have den billigst mulige bil, så skal du køb en såkaldt mikrobil. En mikrobil klassificeres som de absolut mindste typer biler, der bliver solgt på det danske marked.

Skal du have en mikrobil?

Der er flere grunde til, at det lige præcis er en mikrobil, du bør anskaffe dig. Først og fremmest er prisen selvfølgelig bare lavere, fordi du køber mindre bil. Denne bliver på ingen måde lavere, hvis du tager et lån. Tværtimod bliver det tydeligere, at en mikrobil er den mest økonomiske løsning. Desuden sluger en mikrobil som regel betragteligt mindre brændstof, når den kører. Igen er det selvfølgelig fordi der bare er mindre bil at trække. Udgifter som forsikring og service aftale bliver sjovt nok også lavere af præcis samme grund.

 

Selvfølgelig er der dog også bagsider ved at være ejer af en mikrobil. For eksempel vil mange undsige sig sådan en ganske enkelt på grund af dens udseende. Mange kan bare god lide det udseende og den komfort, der er forbundet med en større bil. Desuden bliver du også med det samme begrænset i hvor meget du kan have med i bil, eller som bilen kan trække. Du skal nok ikke drømme om at flytte bolig med en mirkobil. Sidst men bestemt ikke mindst er der også en hvis sikkerhedsrisiko associeret med det at køre rundt i en mikrobil. Der er ingen diskussion om, at du er den mest sårbare aktør ude på vejen, og at det er dig, der først kommer til skade i et biluheld. Det handler altså alt sammen om, hvad der er vigtigst for en, og hvad man har lyst til at køre rundt i.